יום שלישי, 24 ביוני 2014

צמיגים

צמיגים הצרכן הישראלי זורק 3 מיליון צמיגים בשנה, שהם 50 אלף טונות של פסולת. עד לפני מספר שנים הצמיגים שנזרקו היו מטרד משמעותי באתרי פוסלת שונים. יש להם נפח גבוה והם עשויים מחומרים שאינם מתכלים ואינם ידידותיים לסביבה.
בשנת 2007 נחקק חוק לסילוק ולמחזור צמיגים. לפי החוק, 85 אחוזים מהצמיגים שתם השימוש בהם, ימוחזרו. מאז, בוודאי שמתם לב, אנו רואים גומי במקומות רבים סביבנו – בגני ילדים, פארקים ציבוריים, בתעשיות שונות, וכדומה.
בישראל יש שתי חברות אשר ממחזרות צמיגים לרכב : תמצ וטיירק. חברות אלה הופכות את הצמיגים הישנים שלנו לאבקת גומי, ומוכרות את האבקה לחברות שונות אשר עושות בהן שימושים שונים.
מסתבר כי צמיגים לרכב מורכבים לרוב מ-65% גומי, 20% ברזל על סוגיו השונים, ו-15% טקסטיל. מכונות המחזור יודעות להפריד את החומרים השונים זה מזה, ולהעבירם הלאה בנפרד בתהליך הכולל ניקוי, גריסה ושימוש חוזר.
החקיקה הזו היא מה שמכונה "חקיקה סביבתית". היא בעצם מטילה את האחריות לטיפול בפסולת על היצרן. הלקוחות של חברות מחזור הצמיגים הם יבואני צמיגים. יבואנים אלה מעבירים רשימות של פנצ'ריות ומקומות אחרים בהם נמכרים הצמיגים שלהם, וחברות המחזור שולחות למקומות אלה משאיות לאיסוף הפסולת בתדירות גבוהה.
עלות תהליך המחזור הנה נמוכה ביותר, ומוערכת בכ-3 שקלים לצמיג. לחברות המחזור יש לקוחות רבים המעוניינים בתערובת הגומי הממוחזר. רבים מהלקוחות מגיעים מתעשיית ייצור משטחי גופי בגינות משחקים. לאחרונה, כפי שבוודאי ראיתם, תחום זה פרח, והדבר למעשה ארע בשל חקיקה מקבילה אשר מחייבת הנגשת גינות ופארקים לנכים.
ענף נוסף אשר נהנה ממחזור הצמיגים הוא ענף הבנייה. ניתן להשתמש באבקת הגומי על מנת ליצור אריחים למדרכות ומוצרי בטיחות אחרים במרחב הציבורי. האבקה, כאשר היא מעורבבת בתערובת האספלט, מביאה להשבחת האיכות של כבישים. חברת סילקה מדימונה עושה בדיוק את זה. כבישים כאלה מפיקים פחות רעש ומביאים לאחיזה טובה יותר של גלגלי המכוניות.

פתרון נוסף אשר מאפשר מחזור הצמיגים הוא טיח בידוד בין קירות וקומות. זהו אמנם חומר יקר יותר, אך נעשה בו שימוש רב מתחת לריצוף במגדלים חדשים.
המלצת הצמיגאי: כל צמיגים שאנשים מחליפים ב 80 אחוז מהמקרים לא מתאימים לנסיעה חוזרת, לכן אם אתם נמצאים פנצ'ריה ואתם חושבים פעמיים לפני שאתם מרכיבים צמיגים ב 300 ש"ח, והצמיגאי אומר לכם שיש לו צמיגים לרכב משומשים במצב חדש, אל תשכחו שצמיגים אלו נסעו פעם על מכונית אחרת וזוהי נהיגה לא אחראית לשים צמיגים משומשים במכונית, במיוחד אם אתם מסיעים ילדים. המלצה עם חיוב לא לשים צמיגים משומשים בכלל.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה